۱۳۹۲ فروردین ۱۰, شنبه

سنسور اکسیژن(OXYGEN SENSOR)

این سنسور تشکیل شده از یک بدنه لوله سرامیکی پوشیده شده از لایه زیر کونیوم که مانند دو الکترود یک باتری کوچک عمل می کند روی لایه زیر کونیوم را با فلز پلاتین به ضخامت 10 میکرون پوشانیده اند تا خاصیت کاتالیزوری اکسیداسیون داشته باشد

طرز کار
در دمای 300 تا 900 وقتی دود خروجی با سوخت غنی (کمبود اکسیژن) به لایه خارجی میرسد در دمای زیاد مقدار اکسیژن کم به سرعت با co ترکیب وco2 میدهد
بنابراین تجمع اکسیژن در لایه خارجی سنسور حداقل میشود – برعکس در لایه داخلی اکسیژن هوا بصورت فراوان وجود دارد
بنابراین اتمهای اکسیژن در کنار لایه داخلی یونیزه شده وشارژ مثبت زیادتری ایجاد میکنند و برعکس در لایه های خارجی شارژ منفی تولید میشود این اختلاف شارژ ولتاژی بین 0.8 تا 1 ولت در سنسور به وجود می آورد
لایه خارجی در معرض دود اگزوز و لایه داخلی در معرض هوای جو قرار دارد برای محافظت لایه خارجی آن را با سرامیک متخلخل 100 میکرونی پوشانده و لایه داخلی فقط پوشش فلزی دارد
در حالت سوخت ضعیف بعلت فراوانی اکسیژن در دود شارژ لایه خارجی با لایه داخلی برابر شده و لذا عمل الکتروموتیو به صفر میرسد و ارسال ولتاز قطع می گردد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر