اين موتور تا حدي شبيه به موتورهاي سيكل ديزل است كه با بنزين كار ميكند. از آنجا كه در اينگونه موتورها مخلوط هوا و سوخت درون سيلندر به صورت لايههاي مختلف غلظتي تشكيل ميشود، اين عنوان براي آن انتخاب شده است. در اين موتورها همانند موتورهاي ديزل، از پاشش مستقيم ( به منظور استفاده از قابليت ذاتي آن براي دستيابي به نسبتتراكمهاي بالا) استفاده ميشود و از سوي ديگر با توجه به اينكه سوخت آن بنزين است، از ويژگي مثبت اصلي آن يعني اختلاط سريع و مناسب با هوا، حداكثر بهرهبرداري صورت ميگيرد. به اين ترتيب از احتراق ضعيف (كه ار نقاط منفي موتورهاي ديزل پاشش مستقيم است) جلوگيري ميشود. براي رسيدن به اين فرايند، انژكتور سوخت را در يك محدوده خاص سيلندر ميپاشد و به همين دليل غلظت مخلوط هوا و سوخت در مناطق مختلف سيلندر تفاوت پيدا ميكند و عملاً لايهبندي ميشود. معمولاً در اينگونه موتورها از يك انژكتور با پاشش سوخت مستقيم استفاده ميشود
در دور های بالا با طرح مناسب آیرودینامیکی مانیفولد هوا موجب اختلاط معمولی هوا وسوخت (1 به 14)می شود(باعث افزایش راندمان در دور های بالا می شود چون به دلیل اینرسی(وجود لایه مرزی در مانیفولد)در دور های بالا نیاز به تغزیه کامل حجم سیلندر میباشد.)
(SCE (Stratified Charge Engine
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر