۱۳۹۲ فروردین ۱۷, شنبه

سیستم (ABC (Active Body Control مرسدس بنز

سیستم هیدرو الکترونیکی مرسدس بنز که جلوی خوابیدن بدنه اتومبیل به چپ و راست و جلو و عقب را میگیرد.

نحوه عملکرد سیستم


یک دوربین که در بالای شیشه جلو نصب شده است تصاویر جاده را اسکن و معایب و دست اندازهای آنرا تحلیل می کند و سپس داده ها را  به کنترل یونیت سیستم ( ABC(Active Body Control ارسال می کند. دوربین می تواند محدوده ای بین 4.5 الی 13.5 متر را در جلوی خودرو اسکن کند و  چاله ها و دست انداز هایی به کوچکی 1 الی 2 سانتی متر را شناسایی کند.بدین ترتیب سیستم دقیقا" می داند که تا کسر ثانیه بعد چرخ ها وارد کدام بخش جاده می شوند. این سری از تولیدات از یک دوربین برای جمع آوری اطلاعات مسیر استفاده می کند و با سامانه لیزری F700 CONCEPT که تکنولوژی FREE-SCAN  نامیده می شود، متفاوت است. دوربین همچنین اطلاعات دریافتی را به سامانه کروز کنترل منتقل می کند. سیستم ABC از یک پیستون هیدرولیکی برای هریک از کمک فنرهای فولادی اش استفاده می کند تا بتواند به سرعت و به طور مستقل سیستم  فنر بندی هر چرخ را متناسب با وضعیت جاده تنظیم نماید.  و اما کلمه کلیدی در اینجا ، عکس العمل است، چیزی که با برقراری ارتباط بین فنر بندی و دست انداز-قبل از آنکه چرخ وارد آن شود- به بهترین شکل محقق می شود. جریان روغن موجود در هر چرخ می تواند آنقدر درست تنظیم شود که هر دست انداز شدیدی به بهترین نحو کنترل شود.



این سیستم مثل جادو بنظر می آید ، آیا کار هم می کند؟
می دانیم که سیستم در مورد وضعیت جاده آگاهی دارد ولی باید ببینیم سرنشینان داخل ماشین انرا چگونه احساس می کنند؟
کلمه جادو به خوبی آنرا توصیف می کند. یکبار مسیری پر دست انداز را درحالتی که سیستم خاموش است طی کنید و بار دیگر کنترل جادوی بدنه را فعال سازید. تفاوت ها تقریبا" غیر قابل باور است.  ما سیستم را در یک جاده ناهموار آزمایش کردیم. خودرو دست اندازها را چنان پشت سر می گذاشت که ما فکر کردیم در یک مسیر صاف و هموار رانندگی می کنیم. یکبار وارد راهی شدیم که پر از دست انداز بود از آن جاده هایی که مسافران با دیدن آن به سرعت دنبال دستگیره ای می گردند. با سرعت زیادی وارد آن شدیم ولی فنر بندی به سرعت جابجا شد تا اتاق خودرو کمابیش آرام باقی بماند.  واقعا"شگفت انگیز بود.
چیزی که سیستم قادر به انجام آن نیست پشت سر گذاشتن دست اندازهای خیلی کوتاه و غیر عادی  است. ولی محو کردن بسیاری از دست اندازهای دیگر ، مسافرت در بزرگراه ها و جاده های روستایی را چنان راحت می سازد که به مرسدس برتری قابل توجهی در بین خریداران خودورهای لوکس می بخشد.


این تکنولوژی توسط تامین کنندگان ساخته نشده بلکه اختصاصا خود مرسدس آنرا طراحی کرده و بنابراین قصد ندارد که آنرا برای فروش یا اعطای لیسانس عرضه نماید.
سه سال کار روی این سیستم صورت پذیرفته و سه سال دیگر هم طول خواهد کشید تا انرا برای نسل جدید کلاسS و  کلاس  CL آماده کند . وزن این سیستم در حدود 13.5 کیلوگرم  از سیستم تعلیق بادی کلاس S سنگین تر است و جاسازی قطعات حجیم آن در خودروهای کوچکتر به سختی ممکن است. مرسدس قصد دارد طی یک برنامه پیشرفته به نام ABC COMPACT حجم سیستم را کوچک تر نماید ولی هنوز این پروژه در دست اجرا است.   


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر