۱۳۹۲ مرداد ۹, چهارشنبه

اصلی ترین وظیفه توپ های قرمز که در میان کابل های برق وجود دارند چیست؟

warning ball

از یه مهندس مکانیک انتظار میره در پاسخ خودش نگه برای جلوگیری از برخورد اجسام پرنده(هلی کوپتر یا هواپیما). نگه برای جلوگیری از کاهش و افزایش طول کابل انتظار میره اولین کلمه ای که به زبونش میاره ارتعاش خارجی کابل باشه.
ارتعاش خارجی چیست؟ با حضور نیروی خارجی یا محرک مجموع ارتعاش انجام میگیرد و فرکانس ارتعاشی با فرکانس عامل خارجی برابر خواهد بود
در ذهن داشته باشید اگر فرکانس عامل خارجی با فرکانس طبیعی برابری کند حالت تشدید روزونانس اتفاق می افتد.(مثال:اگر در داخل خودروی پیکان نشسته باشین در سرعت 80 ماشین شروع به لرزیدن میکنه اگر سرعت رو کاهش یا افزایش دهیم این لرزش خود به خود از بین میرود.)
چگونه این ارتعاش به وجود می آید؟
سیم استوانه ای را در نظر بگیرید حال جریان حول یک استوانه را تجسم کنید اگر جریان سیال (هوا) افزایش یابد نقطه جدایش در این سیم ایجاد خواهد شد که این جریان های گردابی ایجاد شده پشت سر سیم باعث ارتعاش سیم خواهند شد اگر این ارتعاش از بین نرود در صورت سستی ،دکلهارو از جای خودش در میاره یا اینکه کابل رو پاره میکنه (در ضمن این پدیده در فرکانس خاصی نسبت به سیم ایجاد میشه(اگر فرکانس عامل خارجی با فرکانس طبیعی برابری کند))
بنابراین برای تغییر فرکانس همسانی(رزونانس) برای جلوگیری از پارگی سیم از این گوی ها استفاده میشود.
جنس این گوی ها معمولا از فایبر گلس بوده که با رزین پلی استر روکش شده ، سپس با ژل مخصوص پوشیده شده و رنگ می شود ، وزن آن معمولا کمتر از ۷ کیلو گرم و قطر آن ۶۰ سانتیمتر است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر