اين
فناوري، بر مبناي غيرفعالسازي سيلندرها، در زماني كه به آنها نيازي نيست عمل
ميكند بدين معني كه به صورت موقت يك موتور 8 يا 6 سيلندر را به موتور 4 يا 3
سيلندر تبديل ميكند.از اين متد در موتورهاي 4 سيلندر استفاده نميشود. فناوري DOD
قادر است به طور بالقوه تا 5.5% تا 12% از مصرف سوخت بكاهد.
نحوه کار
به منظور غیر فعال کردن یک سیلندر در هنگامی که موتور به نیروی کمی جهت حرکت احتیاج دارد ابتدا دریچه ورودی سوخت بسته می شود از طرف دیگر پس از مرحله انفجار سوپاپ خروجی نیز بسته باقی می ماند در نتیجه گازهای ناشی از انفجار نمی توانند در مرحله تخلیه از محوطه سیلندر خارج شوند و در حقیقت تخلیه ای صورت نمی گیرد پس از آن سوپاپ های ورودی هم در زمان مکش باز نمی شوند و دراین حالت حجم متراکمی از گازهای سوخته شده درون سیلندر حبس می شوند که به بیان دیگر با بالا وپایین رفتن پیستون همانند فنری، باز و بسته می شوند. در واقع زمانی که پیستون به نقطه مرگ بالا میرسد گازهای فشرده شده خود عاملی می شوند برای برگشتن پیستون به سمت پایین، نکته شایان توجه این جاست که نیروی لازم جهت برگشت پیستون و فشرده شدن گازهای زائد از طریق انجام مراحل چهار گانه در سیلندر دیگری انجام می شود که نیرو را به میل لنگ وارد کرده است .( غیر فعال شدن سیلندر ها در یک موتور هشت سیلندر در سیلندر های 1، 4، 6 و 8 انجام می شود).زمانی که راننده فشار بیشتری بر روی پدال گاز می دهد و نیروی بیشتری را طلب می کند بلافاصله سوپاپ های خروجی باز شده و گازهای زائد قدیمی خارج می شوند، پس از آن با باز شدن سوپاپ های ورودی مخلوط تازه سوخت و هوا وارد سر سیلندر می شود و سیلندر به چرخه احتراق موتور باز می گردد. جنرال موتورز برای اولین بار در سال 1981 این سیستم را بر روی کادیلاک L62 "V8-6-4"نصب کرد که می توانست در سه حالت 8، 6 و 4 سیلندر حرکت کند.
از مدل های مختلف و معروفی که به این سامانه مجهز هستند می توان به کادیلاک Sixteen که در نمایشگاه دیرویت 2003 با موتور XV16 به نمایش گذاشته شد اشاره کرد که قادر است در حالت های 4، 8 و 16 سیلندر کار کند.
آخرین مدلی که قرار است تا سال 2010 روانه بازار شود نسل جدیدی ازکامارو SS با موتور هشت سیلندر L99 است که در مواقعی که زیر فشار نباشد با چهار سیلندر همچنان به غرش خود ادامه خواهد داد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر